יום שלישי, 2 באפריל 2019

"גופי הוא שלי" מאת נילי זליקובסקי




אחר הספרים הכי חשובים שהקראתי לבנות שלי, עלה בי הצורך להבהיר את המסר מאז שראיתי ילד בגן של אופק, בת 3, מחזיק לה את הפנים ומנסה לתת לה נשיקה והיא מבוהלת ומסכימה, כי פשוט לא ידעה להתמודד עם הסיטואציה. כמובן שדיברתי עם הגננת שבעצם העלתה  את הנושא ומאז חיפשתי ספר נכון כדי להמחיש את הסיטואציה. כולנו כהורים רוצים להגיע לליבם של ילידנו בדרך הטובה ביותר, בספר "גופי הוא שלי", אנחנו מקבלים סוג של עזרה בהגעה לילדים בעניין גופן, הסכמתם לגעת בו ובכל הנושא הקשור בנוחות ואי נוחות של מגע המתבצע על ידי קרוב, מכר, או זר לצורך העניין. בצורה מאוד עדינה ועם הרבה רוך ועיטוף לטעמי שמאוד חשוב לנושא, ספר מסביר את הנושא בהדרגתיות וברגישות, מעורר מודעות למאפיינים חוזרים בעדויות משפטיות של קטינים במקרים של פגיעות מיניות כמו פיתוי או הבטחה – שבועה לסודיות. מדגיש לילדים כי מה שקרה להם אינו אשמתם, ומעודד אותם לשתף את הוריהם, מורים או אדם קרוב אחר במחשבותיהם וחוויותיהם
                                               
הסטטיסטיקה מלמדת כי בכיתת גן או בית ספר בת 30 תלמידים, יש 5 ילדים וילדות שנפגעו מינית (עד גיל 12 שיעור הפגיעות דומה בבנים ובבנות). תקיפות מיניות קיימות בכל שכבות האוכלוסייה ובכל אזור בארץ, ללא הבדל דת, מוצא או מצב כלכלי. בניגוד לתפיסה הרווחת בציבור, 85% מהפגיעות המיניות מתבצעות על די אדם המוכר לילדים (בן משפחה, מורה, בייביסיטר, מדריך, שכן או ילד אחר). הנתונים מלמדים כי רוב הילדים והילדות לא ידווחו על פגיעה כזו באופן מיידי או בכלל.  ספרה של נילי זליקובסקי, אחות מוסמכת בעלת ניסיון רב בעבודה עם ילדים, נכתב על מנת לשנות את המצב הקיים ולתת לילדים כלים להתמודד עם פגיעה מינית, ולמנוע פגיעות עתידיות. 

הספר מיועד לילדים החל מגיל 4 עד 12, אני בחרתי להקריא אותנו לבנותיי בנות 2 ו-3 והוא כלי עזר חשוב לכל מי שמסביר לילדים את הנושא.

הורים רבים נרתעים מעיסוק בנושא משום שהם אינם יודעים איך לדבר עליו עם ילדיהם, בדיוק עבורם נכתב הספר 'גופי הוא שלי',  מאפשר לכל הורה לילדים צעירים להעלות את הנושא באופן המותאם לילדים צעירים, ולהעניק להם כלים כדי להתגונן מפני מי שעשויים לפוגע בהם ולחזק את הדיאלוג עם הוריהם באשר לחוויות לא טובות העוברות עליהם במהלך היום.

דר' יעל אורבך, פסיכולוגית וחוקרת בכירה, עבדה במכוני הבריאות הלאומיים בארה"ב NIH, כותבת בכריכת הספר: "הכותבת מתמודדת עם האתגר של נושא קשה והגשתו לילדים ברמה התואמת את שלבי התפתחותם והבנתם. הספר עונה לצורך שמסתמן מריבוי מקרים של קטינים נפגעים והסיכוי רב שהוא יתקבל בברכה על ידי הורים ומחנכים, מורים, אחיות בתי הספר והילדים עצמם שלמענם נכתב".

נילי זליקובסקי מספרת: "הספר עוסק בבעיה קשה של ילדים בכל העולם, כאשר נעשה ניצול ילדים ופגיעה עצומה לשנים ארוכות מבלי שילדים יעזו לדבר. בכל פעם אנחנו מזדעזעים לשמע הסיפורים ולצערי הנושא אקטואלי למדי גם בימים אלה. הנושא לא קל וקשה להסבירו לילדים לכן הרגשתי צורך לפרוט אותו ולספר עליו בצורה לא בוטה ומובנת בעיקר כדי שכל ילד יאזור אומץ להתנגד לפיתוי, לזהותו ובעיקר לספר מיד למי שאמין עליו" ובכך גם למנוע את הישנות הפגיעה.
"אני מעוניינת להעביר באמצעות הכתוב  לכל ילד כי הינו הוא אדם בעל זכויות, הוא עתיד החברה שעליה מוטלת האחריות להגן עליו. ילדים חייבים להבין שלכל אדם מהי  פרטיות,  שגופו של כל אדם הוא פרטי ואין לאיש זכות לגעת או לפגוע בו. על כל ילד לדעת כי מצבים לא נעימים יכולים לקרות ואין להתעלם מהם ולקבל אותם בהכנעה מאחר ובוצעו על ידי מבוגר. הילד חייב על ידי הדרכה מתאימה לאסרטיביות להימנע ולהתחמק ממצבים לא נעימים ומאנשים לא נעימים. חשוב ביותר כי ילדים יבינו ויפנימו את החשיבות של הנושא הכאוב הזה, אין זו אשמת הילדים בתקריות אלה ועליהם האחריות והחובה לספר את הקורה להם או לחברם  לאדם הקרוב ביותר, האחראי שאמון עליהם כדי לעצור ולמנוע את התופעה".
נילי מסכמת: "אצל הקטנים חשובה לצד  ליווי הורה בקריאת הסיפור שיחה מקדימה. ההורים חייבים לעודד את ילדם לספר על מקרים ששמע או ראה, לעודד אותו להיות אמיץ ולסרב לכל דבר שאיננו נעים לו או מטריד. מקווה שבעזרת הספר ידעו הילדים כי כל אלימות  מכל סוג כמו שיימינג או חרם, גם מילולית, גם באינטרנט או בטלפון היא אלימות. מקווה שהמבוגרים יתנו תשומת לבם לשינוי התנהגותי החל בילד הפגוע.  ידובבו אותו תמיד לספר מה עובר עליו  מידי יום וכיו"ב לדבר אתו על זכויותיו ולשמש לו דוגמא ומופת".

"גופי הוא שלי" מאת נילי זליקובסקי. איורים: בני מאיקס. הוצאת הספרים "אוריון", 31 עמודים. מחיר לצרכן 48 ש"ח, לגילאי 12-4. מנוקד. להשיג בכל חנויות הספרים וכן בחנות ההוצאה בקניון ערי החוף, רחוב סחרוב 19, ראשון לציון ובחנות המקוונת של ההוצאה www.orion-books.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"ננו גארד אומגה 3"- מהיום קל יותר ונעים יותר לצרוך אומגה 3

  חברת הסטרט אפ הביו טכנולוגית הישראלית ( Granalix ) המתמחה בפיתוח תוספי תזונה ממקור טבעי באמצעות ננו טכנולוגיה, משיקה את ננו גארד אומגה ...